zondag 22 maart 2015

Papa's Witlofsalade

Bij mijn ouders thuis zijn de taken heel geëmancipeerd verdeeld op het gebied van de voedselvoorziening. Mijn vaders koninkrijk is de keuken en die verdedigt hij met verve. Rond een uur of half 6 zet hij de radio aan en wenst hij liever niet te veel gestoord te worden. Koken is zijn manier van ontspannen na een lange dag. Nu wil ik niet beweren dat mijn vader een sterrenkok is. Zijn kookrepertoire lijkt af en toe op een plaat met een kras erin. Deze witlofsalade stond dus ook al jaren op het menu. Ik was me er helemaal niet meer van bewust hoe ontzettend lekker hij was, totdat F. in mijn leven kwam en hij vertelde hoe geweldig hij de salades van mijn vader vond. Omdat pottekijkers maar eventjes welkom zijn in het domein van mijn vader en ze zeker niet mee moeten willen helpen, is het altijd maar een beetje gissen naar de exacte recepten. Toch vind ik dat ik met deze witlofsalade een heel eind op weg ben gekomen. Hij is in ieder geval net zo lekker als de versie van mijn vader en ook nog eens 100% vegan.

Ingrediënten voor 2 personen

2 witlofstronken
1 avocado
2 bananen
2 augurken

3 eetlepels (appelcider)azijn
2 eetlepels olijf olie
3 theelepels agavesiroop
2 theelepels mosterd

gebakken uitjes (uit zakje/bakje, staat vaak op de afdeling met Indonesische producten)

Bereidingswijze

Maak de dressing door in een saladekom de azijn, olie, agavesiroop en mosterd door elkaar te roeren. Schil de avocado en verwijder de pit. Snijd hem in blokjes en roer de blokjes door de dressing (om bruin worden tegen te gaan). Halveer de bananen en de augurken en snijd ze in plakjes. Halveer de witlofstronken en snijd ze in reepjes. Voeg alles toe aan de slakom met dressing en roer door elkaar. Dien de salade bestrooid met gebakken uitjes op.

2 opmerkingen:

  1. ziet er heel lekker uit. Combinatie avocado en witloof had ik nog niet geprobeerd.
    klinkt goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. originele combinatie, is vest erg lekker!

    BeantwoordenVerwijderen