dinsdag 9 februari 2016

Wat Is Veganisme?

Als ik mensen vertel dat ik veganist ben, kijken ze me soms aan alsof ze zojuist een spook hebben gezien. Er gaan de wildste verhalen rond over veganisme en veganisten (ook wel op z'n Engels vegans genoemd) en vaak ben ik de eerste die ze ontmoeten. Als mensen van de schrik bekomen zijn, word ik al snel bekogeld met vragen. Vaak hebben mensen de klok wel horen luiden, maar hebben ze geen idee waar de klepel hangt. Al die vragen (en meer) wil ik de komende tijd beantwoorden op mijn blog. Zit je zelf met een prangende vraag? Stel hem gerust in de comments en ik zal erop terug komen! Vandaag vertel ik je meer over de absolute basics van veganisme: de definitie.

Veganisme, eh...?

Waar kun je voor een definitie van veganisme beter terecht dan bij de vereniging waarmee het allemaal begon? De Vegan Society legt veganisme als volgt uit:

"Veganism is a way of living which seeks to exclude, as far as is possible and practicable, all forms of exploitation of, and cruelty to, animals for food, clothing or any other purpose."

Vrij vertaald betekent dit:

"Veganisme is een manier van leven die, voor zover als mogelijk en uitvoerbaar, alle vormen van exploitatie van en wreedheid tegen dieren voor voeding, kleding en overige doeleinden probeert te vermijden."

Zoals je leest, is veganisme geen dieet, maar een levensstijl en is het niet voor iedereen hetzelfde. Wat voor de één mogelijk en uitvoerbaar is, hoeft dit voor een ander niet te zijn. Het gaat vooral om het streven om zoveel mogelijk leed te voorkomen. Wel zijn veganisten in de westerse wereld het erover eens dat een veganist op zijn minst geen vlees, vis, eieren, zuivel, honing en gelatine (gemaakt uit dierenbotten) consumeert en daarnaast ook geen kleding van wol, zijde, leer en bont aanschaft. Je hoeft maar een willekeurige supermarkt in te lopen namelijk en je zult duizenden producten aantreffen waar geen dierenleed aan te pas is gekomen. Ook bestaat het grootste deel van de kleding in de winkel uit niet-dierlijk materiaal als katoen, acryl, polyester, viscose, tencell etc. en is zelfs het vinden van een goed/leuk/hip (vul maar in) paar schoenen in iedere prijsklasse niet moeilijk. De persoonlijke invulling heeft vooral betrekking op micro-ingrediënten als e-nummers, hulpstoffen als gelatine dat gebruikt wordt om wijn, bier of sap te klaren en het gebruik van beenderlijm in bepaalde producten als fietsbanden. Eigenlijk is iedere veganist het erover eens dat dit gebruik van dieren onnodig is, maar omdat het niet altijd even duidelijk aangegeven is, of omdat er geen tot weinig betaalbare alternatieven zijn, is het niet voor iedereen uitvoerbaar om deze producten te mijden. Verder zijn er ook enkele punten waarover veganisten van mening verschillen en waar ze soms een felle discussie met elkaar over voeren, zoals bijvoorbeeld over het houden van huisdieren.

Soms vragen mensen me wel eens of veganisme een soort sekte of religie is. In eerste instantie vond ik dit een heel rare vraag, omdat er geen god of leider is die gevolgd wordt. Toch begreep ik later wel waar deze vraag vandaan komt, veel mensen zien veganisme als iets dogmatisch. Zoals ik echter al schreef geeft iedere veganist een andere invulling aan het begrip veganisme en wordt er ook onder veganisten veel gediscussieerd. Er zijn veganisten in allerlei soorten en maten, met allerlei verschillende achtergronden. Zo zijn er bijvoorbeeld christelijke veganisten, veganisten die lid zijn van de VVD, veganisten die topsport doen, veganisten in de bijstand, veganistische artsen of een combinatie van dat allemaal (alhoewel me dat niet waarschijnlijk lijkt, comment als jij aan bovenstaande beschrijving voldoet ;) ) of geen van alle. Net als dat je als sporter een sport moet beoefenen, als fysiotherapeut een papiertje daarvoor moet hebben en als nudist regelmatig in je blootje rond moet lopen, moet je als je jezelf als veganist betitelt, ook gewoon aan een paar voorwaarden voldoen, maar er is geen priester of leider die je uit het geheime genootschap der veganisten knikkert als je toch stiekem niet helemaal aan de beschrijving voldoet ;) .

Redenen om veganist te worden

Voor veel veganisten is het uitbuiten en doden van dieren dé reden om te kiezen voor een plantaardige levensstijl, maar dit geldt niet voor iedereen. Zo zijn er ook mensen die om gezondheidsredenen veganist zijn geworden, of die de veesector als grootste wereldwijde milieuvervuiler niet meer willen ondersteunen. Voor de meesten zal een combinatie van verschillende factoren ertoe bijgedragen hebben om veganist te worden. Veganisme heeft ook op zoveel gebieden voordelen!



Veganisme in Nederland 

Op dit moment wonen er in Nederland naar schatting zo'n 50.000 tot 70.000 veganisten. In een stad als Rotterdam wonen er dus al snel 2000 en dit aantal is alleen maar groeiende! Als veganist ben je dus maar zelden "the only vegan in town" en indien je dat wel bent, kun je er altijd in de stijl van Little Britain ("I'm the only gay in town")  een sketch van maken. Veganisten worden in Nederland vertegenwoordigd door de Nederlandse Vereniging voor Veganisme. Deze vereniging zet zich in voor het bevorderen van een veganistische levensstijl. Ik ben zelf ook lid en ontvang 4 keer per jaar het tijdschrift Vegan. Daarnaast helpt de NVV bij de organisatie van veganistische evenementen en krijg je met hun ledenpas korting bij een heleboel vegan friendly winkels en restaurantjes.

Ik hoop je met dit artikel wat meer informatie verschaft te hebben over het "wat" van veganisme. Op het "waarom" en "hoe" zal ik later nog eens terugkomen!

2 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi,

    Ik was even op zoek naar of polyester in dekens en knuffels vegan was, maar ik neem aan van wel aangezien het ook in vegan kleding zit? Heb thuis een hele zachte deken van polyester en een knuffelschaap van hetzelfde materiaal (van de Aldi) omdat ik van zachte knuffel stofjes hou en wilde weten of dat ook vegan is?

    Groetjes van een jongeman. (edit: Nieuwe post wegens typfouten) :)

    BeantwoordenVerwijderen