donderdag 19 maart 2015

Boekreview - De Vegarevolutie

Toen ik er eind 2014 achterkwam dat ik lactose-intolerant ben, was ik eerst heel blij. Dat klinkt misschien raar, maar ik had de laatste jaren zo'n last van buikpijn gehad, dat ik niet eens meer wist hoe het voelde om geen buikpijn te hebben. Het voelde echt als een bevrijding. Totdat ik me ineens realiseerde: oh nee, nu mag ik geen cake, geen melkchocola, geen bechamelsaus, geen pizza, geen yoghurtdrankjes, geen.... nouja, PANIEK! En dat terwijl ik ook nog eens vrijwel vegetarisch at en een ijzer- en vitamine D tekort had. Er schoot van alles door me heen: nu word ik ziek, nu word ik een ongezond bleek uitziende planteneter, nu zal ik altijd moe zijn... het was nog net niet "ik ga dood". Maar hoe langer ik nadacht, hoe dichter mijn gedachten daar wel bij kwamen. Tijd om me eens te verdiepen in een plantaardig dieet. Via via stuitte ik op het boek De Vegarevolutie, geschreven door studente diëtetiek Lisa Steltenpool. Ik bestelde het via Bol.com en eenmaal in huis kon ik het boek gewoon niet meer wegleggen.

Nu was ik sowieso al iemand die (tot grote hilariteit van F.) kookboeken leest alsof het romans zijn, maar dit boek leent zich ook echt daartoe. Het eerste gedeelte staat namelijk vol met informatie over veganistisch eten. Het is totaal niet belerend geschreven, maar juist met veel humor en het leest daardoor echt als een trein. Lisa gaat uit van een positieve benadering en laat zien wat je allemaal bereikt door veganistisch te eten. Ze gaat (wetenschappelijk onderbouwd!) in op de voordelen voor de dieren, het milieu en voor je eigen gezondheid, zonder je bang te maken met allerlei enge verhalen. Plaatjes van dierenmishandeling zul je dus ook niet tegenkomen, wel heel duidelijke illustraties over hoeveel ruimte dieren in de veeteelt krijgen. Ook staan er handige schema's in met alles wat je nodig hebt aan voedingsstoffen en waar je die uit kunt halen.




Wat ik ook een heel leuk hoofdstuk vond, was het hoofdstuk over hoe je als veganist kunt overleven in een vleesetende wereld. Als je start met veganisme hoef je namelijk echt niet het wiel uit te vinden. Veel andere veggie's hebben alle moeilijkheden die jij tegen zult komen op je werk, in je vriendenkring, bij je familie of in de supermarkt al meegemaakt. Er staan een heleboel handige tips in dit hoofdstuk over hoe je het thema bespreekbaar kunt maken zonder mensen voor het hoofd te stoten. Ook kun je dit boek als een supermarktsurvivalgids gebruiken. Veel producten in de supermarkt zijn namelijk veganistisch zonder dat je het door hebt! Je hoeft om veganistisch te leven echt niet naar een speciale winkel toe.



De tweede helft van het boek bestaat uit recepten. Verwacht geen ultra-gezonde recepten zonder suiker, of met vooral superfoods en andere gehypete producten. Hier is het boek niet voor geschreven. Er staan vooral recepten in die lekker smaken, niet duur zijn en makkelijk klaar te maken zijn op een doordeweekse dag. Denk aan chili sin carne, farfalle met walnotenpesto & spinazie en nutella french toast. De recepten zijn ingedeeld in verschillende hoofdstukken: ontbijt, lunch, diner, desserts & gebak, snacks & tussendoortjes en drankjes & smoothies.






Voor mij heeft dit boek echt een revolutie opgeleverd in mijn eetpatroon. Ik heb geleerd dat plantaardig koken niet ongezond is (als je er maar op let dat je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt, maar dat geldt ook voor vleeseters) en ook zeker niet moeilijk. Ook ben ik helemaal overtuigd van de voordelen die veganisme oplevert voor het milieu en de dieren. Toch hoef je echt niet zover te gaan als ik. Dit boek kan je ook helpen met je eersten stappen om vegetariër of flexitariër te worden. Ik kan het iedereen aanraden die zich een beetje wil verdiepen in de plantaardige keuken. Wat mij betreft heeft dit boek niet voor niets een Veganaward gewonnen en de prijs voor het lekkerste vegetarische kookboek van 2014.

De Vegarevolutie van Lisa Steltenpool kost €19,95 en is o.a. te koop bij Bol.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten