woensdag 6 april 2016

Kokosbacon


"Mis je niet heel veel dingen nu je veganist bent?" Die vraag krijg ik met enige regelmaat gesteld en meestal heb ik de indruk dat de toehoorder het liefst een hele waslijst te horen krijgt. Toch mis ik vrijwel niks. Ik heb veel beter leren koken nu ik veganist ben en ik durf zonder blikken of blozen dus te zeggen dat ik zelfs lekkerder eet dan voorheen. Toch is er één ding waar ik nog wel eens naar verlang en dat is uitgebakken spek. Heerlijk voor bij een stamppot, door de salade of om een soepje mee af te maken. Ik heb al heel wat recepten voor namaakbacon uitgeprobeerd, maar dit is tot nu toch wel de allerlekkerste. Het is niet veel werk, maar je moet wel even goed de tijd in de gaten houden, want het verschil in tijd tussen knapperig en verbrand is maar klein. Het originele recept komt van de blog Well and Full.

Kokosbacon


Ingrediënten


  • 2 cups kokosvlokken (geen kokosrasp, ik gebruik de "kokoschips" van de Albert Heijn
  • 2 tbs olijfolie
  • 2 1/2 tbs tamari (te koop bij De Tuinen of biowinkels)
  • 1 1/2 tbs sriracha (te koop bij Albert Heijn)
  • 2 tsp maple syrup
  • 1 tsp smoked paprika
  • bakpapier

Werkwijze


1. Verwarm de oven voor op 175 graden.

2. Meng alle ingrediënten voor de marinade door elkaar in een kom.

3. Voeg de kokosvlokken toe en laat wellen totdat de oven voorverwarmd is.

4. Spreid de gemarineerde vlokken uit over een met bakpapier beklede bakplaat.

5. Bak de vlokken 5 minuten in de oven, hussel de vlokken daarna door elkaar en spreid ze weer uit.

6. Zet de vlokken weer voor 2 minuten in de oven. Hussel ze door elkaar en spreid ze weer uit. Dit zorgt ervoor dat de vlokken gelijkmatig bakken en jij in de gaten hebt wanneer ze klaar zijn.

7. Herhaal stap 6 totdat de vlokken knapperig zijn, maar nog niet zwart (sommige zullen wat zwarte randjes hebben, dat is niet erg). Dit kan tussen de 6 tot 16 minuten duren, afhankelijk van je oven.

8. Laat de vlokken afkoelen als ze klaar zijn en berg ze op in een luchtdicht afgesloten bakje of potje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten