dinsdag 5 april 2016

Je draai vinden in een nieuwe stad

Op mijn 18e wilde ik niets liever dan het huis uit. Meppel gedag zeggen en het land ontdekken, te beginnen bij Nijmegen. 9 jaar later heb ik al in 6 verschillende steden gewoond en zou je bijna denken dat verhuizen een hobby van me is geworden. Niets is minder waar. Waar ik vroeger bij het minste of geringste weer de kriebels kreeg om een nieuwe stad te veroveren, vind ik het nu eigenlijk wel best. Ik voel me op mijn plek in Rotterdam en zou hier niet zomaar meer weg willen. Maar hoe doe je dat eigenlijk? Je draai vinden in een nieuwe stad?

1. Wees niet te perfectionistisch met je inrichting en ga bij de eerstkomende dag met mooi weer de toerist uithangen in je nieuwe stad. Die dozen komen later nog wel. Een kleine pauze kan geen kwaad. Breng een bezoek aan de Tourist Information en verzamel zoveel mogelijk folders van alles wat je leuk vindt. Informeer ook zeker eens naar gratis rondleidingen en self-guided tours. Hebben ze een boekje over een stadswandeling en heb jij even tijd? Koop hem dan meteen en ga op ontdekkingstocht. Onderweg leer je wat over de geschiedenis van je stad, loop je langs de mooiste plekken, krijg je wat inzicht in het stratenplan en kom je vanzelf wat leuke winkels, restaurantjes en koffietentjes tegen. Ik heb regelmatig locals die ik heb leren kennen verbaasd met mijn kennis over "hun"stad.

2. Houd een housewarming-party! Het heet niet voor niet housewarming, want de sfeer in je huis voelt meteen een stuk aangenamer zodra de belangrijkste mensen uit je leven op bezoek zijn geweest.

3. Meld je aan voor een sportclub, toneelgroep, orkest of koor. Samen een hobby uitvoeren schept een band. Je krijgt wat aanspraak en kunt meteen aan mensen die al langer in je stad wonen wat tips vragen over dingen die je echt niet moet missen.

4. Doe vrijwilligerswerk! Zelf heb ik een aantal jaar vrijwilligerswerk gedaan voor de Wereldwinkel in Antwerpen. Samenwerken voor een goed doel is een echte win-win situatie. Je maakt de wereld een klein stukje beter, terwijl je meteen leuke contacten op doet. Daarnaast is het gevoel dat je iets voor een ander kunt betekenen en met je vrijwilligersbaantje midden in de samenleving staat een heel goed gevoel om je snel thuis te voelen.

5. Als je veganist bent, heb je het heel makkelijk in een nieuwe stad. Veel veganisten staan ervoor open om andere veganisten te ontmoeten, dus worden er regelmatig meetings georganiseerd. De meeste grote steden hebben hun eigen vegan facebook groep. Rotterdam heeft er ook één en anders kun je ook gewoon lid worden van Vegan Nederland. Vaak wordt er afgesproken in een vegan hotspot in je nieuwe woonplaats. Op die manier sla je meteen 2 vliegen in 1 klap! Heerlijk eten, met een goed gezelschap... is er iets beters?

6. Pak je fiets en ga eens wat rondfietsen in je buurt. Wie weet kom je dingen tegen die interessant lijken om eens van dichterbij te bekijken. Niet alles is even makkelijk op internet te vinden, dus het kan maar net zijn dat je die ene leuke yoga-school mis was gelopen met je zoektocht op google, maar dat je er nu zo langs komt. Ook ontdek je misschien wel een leuk parkje waar je met goed weer kunt gaan picknicken, of kom je langs een molen waar je meel kunt kopen. Let zeker ook op de straatnaambordjes, mocht je ooit eens van iemand een goede tip krijgen, dan weet je een beetje hoe ver het fietsen is.

2 opmerkingen:

  1. Ik vind je verhuisgedrag erg moedig! Als kind ben ik met mijn ouders een paar keren verhuisd van gemeente naar gemeente en ik vond dat vreselijk. Nu woon ik al 33 jaar in dezelfde stad en ik kan me niet voorstellen dat ik hier ooit nog weg ga. Ik ben nogal honkvast :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wauw, al 33 jaar in dezelfde stad! Vroeger zou ik dat saai hebben gevonden, nu kijk ik daar tegen op! Ik had de rust er nooit voor om ergens lang te blijven, nu wil ik niks liever :). Hopelijk mag ik Rotterdam nog lang mijn thuissstad noemen.

      Verwijderen