maandag 22 februari 2016

Review - Catrice Better Than False Lashes Volume Mascara 010 Black


Toen ik net vegan geworden was, zakte de grond toch wel even een stukje onder me vandaan toen ik me bedacht dat make-up ook niet altijd even lief voor de beestjes was. Gelukkig zijn dierproeven in de Europese Unie verboden, maar het verbod op dierproeven houdt helaas nog niet in dat er in jouw favoriete lippenstift geen geplette luizen, bijenwas of gemalen haaienvinnen meer kunnen zitten. Nu ga ik regelmatig als Toos-make-uploos naar de Albert Heijn, maar omdat ze me daar zelfs als ik een doos chocolaatjes met alcoholvulling zou kopen nog zouden vragen om te bewijzen dat ik tot de categorie 18+ behoor, kies ik ervoor om bij gelegenheden dat het er echt toe doet dat ik er een beetje volwassen uitzie (werk), om mijn gezicht op te kalefateren met op zijn minst een likje mascara. Toen mijn vorige mascara overleden was, was ik bang dat ik vanaf nu altijd mijn geld zou moeten besteden aan een te dure, vaak slecht werkende bio-mascara. De mate van natuurlijkheid van mascara interesseert mij echter geen drol (want hoe natuurlijk is het om je wimpers te coaten in zwarte drek), prijs-kwaliteitverhouding daarentegen wel. Gelukkig kwam ik erachter dat veel gangbare merken ook gewoon veganistische producten verkopen. Met deze Better Than False Lashes Volume Mascara (kleur 010 Black) van Catrice heb ik het idee dat ik wat dat betreft met mijn neus in de veganistische margarine gevallen ben, want hij doet zijn werk prima voor een klein prijsje (€ 4,59). Daarnaast hoef ik in al mijn luiheid niet helemaal naar een biologische winkel in Rotterdam-Noord te fietsen, want deze mascara is gewoon te krijgen bij de Kruidvat en die zit op kruipafstand.



Aan een mascara stel ik een paar eisen.

  1. Hij moet heel gemakkelijk en snel aan te brengen zijn.
  2. Hij moet niet klonteren.
  3. Hij moet mijn wimpers mooi scheiden.
  4. Hij moet mijn wimpers langer maken.
  5. Hij moet mijn wimpers krullen.
  6. Hij moet mijn wimpers volumineuzer maken.
Deze mascara belooft beter te zijn dan nepwimpers. Nu draag ik nooit nepwimpers en dat heeft een reden. Ik zie mezelf namelijk niet pielen met die dingen. Volgens mij presteer ik het namelijk om ze zo aan te brengen dat hipsters jaloers zullen zijn op mijn plaksnor. Deze mascara brengt ondanks het dikke borsteltje echter heel makkelijk aan en op dat punt kan ik me dus voorstellen dat hij zeker beter is dan nepwimpers. Daarnaast klontert hij ook niet. Punt 1 en 2 kunnen dus afgevinkt worden! Check, check!

Zonder Catrice - Better Than False Lashes

Met Catrice - Better Than False Lashes
Zonder Catrice - Better Than False Lashes

Met Catrice - Better Than False Lashes

Het effect van de mascara is niet dramatisch, maar ook al mijn overige punten van mijn mascara-eisenlijst kunnen wat mij betreft afgevinkt worden. Hij geeft volume, krult en verlengt mijn wimpers en geeft mij met al deze acties een frisse open blik. Ik vind dit een prima mascara om te dragen naar werk, een activiteit die hij overigens ook prima overleeft. Voor een feestje zou ik denk ik liever nog iets meer volume willen hebben. En voor sport merk ik dat hij dan toch wat in de rimpeltjes onder mijn ogen beland als ik me echt in het zweet werk. Een eigenschap die me overigens weer van pas komt als ik m'n ogen 's avonds weer schoon wil maken, want hij gaat er heel gemakkelijk weer af.

Al met al ben ik dus best heel tevreden over deze mascara voor dagelijks gebruik. Dus als jij ook op zoek bent naar een goede all round mascara, vergeet dan zeker niet het Kruidvat binnen te lopen! De kleur die ik testte was 010 Black, er bestaat ook nog een Ultra Black variant die ook vegan is. De waterproof-variant is helaas niet veganistisch doordat hier bijenwas inzit. Jammer, maar de 010 Black laat wat mij betreft zien dat veganistische make-up niet slecht, moeilijk verkrijgbaar of duur hoeft te zijn. Sterker nog, ik ben helemaal in mijn nopjes met deze aankoop en dat voor maar € 4,59!


2 opmerkingen:

  1. Fijne blog! Ik ben zelf ook al een tijdje op zoek naar een goedkope/makkelijk verkrijgbare vegan mascara. Mag ik vragen waar jij hebt kunnen vinden dat deze van Catrice vegan is? :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marlieke! Ik was er zelf dus ook al een tijdje naar op zoek, totdat ik erachter kwam dat je vaak helemaal niet verder hoeft te kijken dan het Kruidvat. Op de website van de DM (Duitse drogist) kun je zien of bepaalde producten vegan zijn of niet. Catrice en Essence worden bij het Kruidvat verkocht. https://www.dm.de/catrice-wimperntusche-better-than-false-lashes-volume-mascara-black-010-p4250587753585.html (kijk onder de uitleg onder de productfoto)

      Verwijderen