zaterdag 2 april 2016

Kruimeltaart met Fruit

Mijn ouders zijn dit weekend bij ons op bezoek en dat betekent dat ik weer in de keuken mag duiken om wat lekkers op tafel te toveren. Vooral mijn moeder is dol op taart bij de koffie, maar zelf ben ik er natuurlijk ook niet vies van. Met name kruimeltaart is een van mijn grote favorieten. Vroegâh haalde mijn moeder die altijd bij de Hema, maar er gaat wat mij betreft niks boven een naar taart ruikend huis en het ongegeneerd uitlikken van de beslagkom, wat natuurlijk voorbehouden is aan een zelfgemaakt baksel. Deze kruimeltaart heeft een bodem van roerdeeg (een soort cakebeslag) en je kunt er elk soort fruit voor gebruiken wat je maar lekker vindt. Ik gebruikte diepvrieskersen (valt het op dat ik dol ben op kersen en cake?), maar je zou in de zomer ook rabarber kunnen gebruiken, of appels in de herfst. Het recept is afkomstig uit een Duits bakboekje: Vegan Backen van Nicole Just.

Kruimeltaart met Fruit


Ingrediënten


Bodem
  • 100 g veganistische margarine (ik gebruik de smeerbare margarine van Alpro Soya)
  • 100 g suiker
  • 250 g bloem
  • 1/2 pakje bakpoeder
  • 1 tl no egg-poeder
  • 125 ml sojamelk (of een andere plantaardige melk)
  • snufje zout
Toppings
  • 375 g (2 1/2 pakje) diepvrieskersen of ander fruit
  • 100 g meel
  • 70 g suiker
  • 1 pakje vanillesuiker
  • 65 g koude veganistische margarine
  • snufje zout
Overig
  • Springvorm van 26 cm diameter
  • Margarine en bloem om vorm in te vetten en te bestuiven
  • Mixer
  • Beslagkom(men)


Werkwijze


- Verwarm de oven voor op 200 graden.

Bodem

1. Mix de margarine en de suiker door elkaar tot een luchtig geheel.

2. Voeg de overige ingrediënten toe en mix nog even door.

3. Schep het beslag in de vorm en spreid het uit over de bodem.

Kruimeldeeg

1. Kneed alle ingrediënten voor de toppings behalve het fruit, snel met de hand door elkaar en zet het even in de koelkast.

2. Beleg ondertussen het cakebeslag in de vorm met het fruit (in 1 laag).

3. Haal het kruimeldeeg uit de koelkast en beleg het fruit in de vorm ermee, door kleine stukjes van het deeg af te halen en op het fruit te strooien.

- Zet de taart voor 35-40 minuten in het midden van de oven. Controleer met een satéprikker of breinaald of de taart gaar is. Als er nog wat beslag aan de prikker blijft plakken, dan moet hij nog eventjes.

- Bestrooi de taart eventueel met poedersuiker en serveer met een lekkere toef plantaardige slagroom.


2 opmerkingen: