maandag 15 februari 2016

Noedels met Pinda en "Mock Duck"


F. was een paar dagen voor zijn werk in Duitsland en ik kreeg echt een onbedwingbare behoefte aan afhaalchinees. Ik weet dat er in Rotterdam Lombardijen een Chinees restaurant zit met veganistische gerechten, maar met de regen die op dat moment naar beneden viel, zou mijn versgekochte bami waarschijnlijk op de fiets langzaamaan getransformeerd zijn in noedelsoep. Een tripje naar de Albert Heijn aan de overkant bleek daarom toch wat aantrekkelijker te zijn. Deze noedels hebben, op het dierenleed en de buikpijn achteraf na, gelukkig eigenlijk alles gemeen met een gerecht van de afhaalchinees: het gaat snel, het is zoet, zuur en hartig tegelijk en je zit de hele avond lekker vol. Omdat ik vanwege het vele sporten deze week wel zin had in een beetje extra eiwit, heb ik een blikje "mock duck" uit mijn voorraadkast opengemaakt. Het blikje zelf ziet er niet uit (ik betitel het steevast als "die vieze blikjes"), maar de "duck" zelf is gewoon gemaakt van lekkere seitan en het kost geen drol. Je kunt deze blikjes kopen bij de toko.



Noedels met Pinda en "Mock Duck"

Benodigd voor 2 personen

  • 1 blikje mock duck
  • 400 gram voorgesneden wokgroente
  • 3 el ketjap
  • 3 el pindakaas
  • 3 el water
  • 1 el citroensap
  • 1 tl sambal
  • 1/2 tl knoflookpoeder
  • 1/2 tl gember poeder
  • 1/2 tl korianderpoeder
  • 1/3 cup ongezouten pinda's
  • bami voor 2 personen (let op! sommige soorten bami bevatten ei)
  • kokosolie om in te bakken

Werkwijze

1. Kook de bami volgens de verpakking.

2. Giet het blikje mock duck af en snijd de "duck" in kleine stukjes. Bak de stukjes op middelhoog vuur knapperig in wat olie.

3. Bak in een andere pan onder continu roeren de groente in wat olie op hoog vuur.

4. Giet de bami af en voeg dit toe aan de pan met groente. Voeg ook de "duck" toe.

5. Voeg nu het water en de pindakaas toe en laat de pindakaas smelten. Roer goed. Voeg eventueel nog wat water toe als je de pindakaas niet goed door de noedels heen geroerd krijgt.

6. Voeg de overige ingrediënten toe en roer alles goed door de noedels. Proef en breng eventueel nog op smaak met zout en peper. Ik vind het zelf meestal al wel zout genoeg.

7. Serveer met schijfjes komkommer, atjar en/of cassavechips.


1 opmerking: